בוחרת להתחיל בנימה אישית ובחיבור שלי לקבוצות הלמידה.
אתחיל עם קבוצת הלמידה שלי.
זה היה בכנס לפני שלוש שנים, בבית שאן. ישבנו במעגל המסכם (אם אני זוכרת נכון) והועלו אפשרויות של המשך פעילות במסגרת הקהילה. היה לי ברור שאני רוצה להקים קבוצת למידה אצלי בבית. לא ידעתי מה זה אומר, לא ידעתי מה זה דורש, ידעתי שאני רוצה "כזה" אצלי בסלון.
אני זוכרת את עצמי מתפרצת ואומרת לחיים שאני מעוניינת להקים קבוצה בביתי.
כן, כך זה התחיל בהצהרה אל מול הקהילה. ומשם, אינני זוכרת מה בדיוק נעשה אך נוצרה קבוצה.
אנחנו בעיצומה של השנה השלישית והקבוצה שמרה על יציבות כמעט לגמרי. בין השנה השנייה לשלישית, הקבוצה החליטה לא לפתוח אפשרות למצטרפות חדשות. אנחנו קבוצה של נשים בלבד. לא התכוונו, אך כך יצא ונראה כי כך נכון.
הקבוצה הפכה לנמל בית, לעגינה חודשית של שיח שפוי, פתוח, עמוק, חוקר, מאתגר, מתבונן ובעיקר מלא בכוונה טובה לסייע ולתמוך במה שעולה ובמי שמעלה.
המרחב שנבנה הפך להיות המרחב של כולנו. אני רואה את תפקידי ביצירת המיכל, בניית סטינג בהיר וחלוקה בהירה של התפקידים וזהו בעצם. משם זה מתקיים, הקבוצה פשוט חיה עם חיים משל עצמה.
הסכמנו על מבנה המפגשים, תדירות, תפקידים, תוכן. הבחירה היתה לעסוק בדילמות שלנו ולא לשלב חומרים תיאורטיים. זה התחיל לעבוד. וזה עובד, אנחנו מוצאות את עצמנו מחכות למרחב שלנו.
ימי הקורונה הזמינו חשיבה על התאמת הסטינג והנה כמעט שנה אנחנו בסטינג מותאם וזה עובד, עובד בשבילנו.
לא שאין מורכבויות, לא שלא עולים חומרים קשים, אך, נראה כי המיכל שנבנה מכיל אותם.
לאחרונה הצטרפתי לצוות ההיגוי של הקהילה ובמסגרת זו ביקשתי לקחת חלק בהחזקת קבוצות הלמידה יחד עם איציק שוורצשטיין.
כיום מתקיימות 3 קבוצות למידה, ובמקביל – קבוצת מובילי קבוצות הלמידה. טרם החלטנו כיצד להגדיר את התפקיד: מחזיקי, מנהלי או מנחי קבוצות הלמידה. לעת עתה לשם כתיבת מילים אלה אעשה שימוש ב"מובילי" קבוצות הלמידה.
קבוצת המובילים תיפגש 3 פעמים במהלך השנה כדי ללמוד אלה מאלה על הנעשה בקבוצות. המפגש הראשון התקיים וגם בו השיח היה עמוק, חם ואנושי, והרצון ללמידה קיבל ביטוי.
נראה כי שלוש הקבוצות מהוות מרחב משמעותי עבור המשתתפים, מקום בו אפשר לשוחח שיח "אחר" – מורכב, משתהה, מתבונן. כל קבוצה הגדירה את המשימה המרכזית באופן קצת שונה. בכל מקרה נראה כי המשימה המרכזית היא (בווריאציות):
לקיים מרחב להמשך למידה וחקירה של הגישה הפסיכואנליטית-מערכתית באוריינטציה יישומית באמצעות למידת עמיתים המבוססת על שיתוף בחוויות ודילמות של המשתתפים.
כאמור, מתקיימות היום 3 קבוצות למידה:
- קבוצת משמרת – בהנחיית יואב וחגית
- קבוצת תל אביב – בהנחיית מלי וטל
- קבוצת טבעון – בהנחיית תמר
קיימות שונות בהרכב המגדרי, המקצועי ובכמות המשתתפים בין הקבוצות ובזמן פעילותן, לצד זה, למעלה מ 30 חברים.ות בקהילה לוקחים חלק פעיל ורואים בקבוצות הלמידה מרחב משמעותי ללמידה, חקירה והתפתחות אישית ומקצועית.
נראה כי לכל קבוצה דרך התהוות ייחודית לה וההחלטות מתקבלות בשיתוף. באשר לתפיסת התפקיד של מובילי הקבוצות, יש כאמור שונות באופן בו לוקחים המובילים את התפקיד ההנחייתי. יש מי שבוחרים להשתתף כמשתתפים ולהביא דילמות, יש הבוחרים להחזיק את תפקיד ההנחיה. בהקשר זה, עולה השאלה האם ניתן לקחת תפקיד החזקה של קבוצה ללא השלכות הקבוצה. נראה כי עוד נמשיך לעסוק בהקשר זה.
בחרתי לפתוח ברמה האישית ואסיים בה. האופן בו בחרתי לקחת את תפקיד ההובלה של הקבוצה, מצד אחד הסטינג ברור, התפקידים בהירים (הצגת דילמה, ניתוב והנחית המפגש השלם) ומשתנים ממפגש למפגש בין המשתתפות. מצד שני לא ראיתי אפשרות להקים קבוצה כזו ולא לקחת בה חלק פעיל כמשתתפת. וזה אומר להביא פגיעות, להביא את עצמי וגם לנוע בין תפקידים.
אני מרגישה שהקבוצה מאפשר לכל אחת מאתנו לנוע בין המקום הפגיע, האותנטי, המתייעץ למקום של לקיחת תפקיד. כמו בחיים, תנועה מתמדת עדינה ופחות עדינה בין התקיימות בתפקיד והרפיה ממנו עד לתפקיד האחר.
2 מחשבות על “קבוצות הלמידה "החיות ונושמות" בקהילה”
קבוצות הלמידה מהוות עוגן משמעותי בקהילה. אכן, כל קבוצה בדרכה , אבל מנסיוני הקבוצה מאפשרת התפתחות והמשך למידה ברוח הגישה…
תודה על האחזקה והחשיבה של כולכם..
תודה על השיתוף. מעניין יהיה לראות (וללמוד) ממה שעולה בפורום קבוצת ה"מובילים" ברמה המערכתית