חומרים מערב למידה "יתד נאמן – האמנם? התבוננות על השתנות כוח, סמכות והגדרות בעולם הארגוני", ינואר 2023

חומרים מערב הלמידה הראשון לשנת 2023

דברי פתיחה – ערב למידה ינואר 2023

יש פיל בחדר..

לא באמת, רק על ההזמנה, יש גם יתד בשם הערב..

אז מה עושים שם הפיל והיתד –

נספר לכם משל – משל על הפיל והיתד :

בהפסקה שבין ההופעות בקרקס היה הפיל קשור בשרשרת ליתד שהייתה נטועה באדמה. היתד לא הייתה אלא חתיכת עץ לא גדולה, ורק כמה סנטימטרים ממנה היו תקועים באדמה.

למרות השרשרת הכבדה והחזקה, היה ברור לחלוטין, שהחיה הזאת, שיכולה לעקור עץ שלם מהשורש ללא קושי, יכולה בקלות רבה למשוך את היתד הקטנה מהאדמה ולברוח.

התעלומה ברורה וגלויה לעין: מה מחזיק אותו שם?

והתשובה: “הפיל לא בורח כי הוא קשור ליתד דומה מאז שהיה צעיר מאוד”. דמיינו את הגור הקטן, רגע אחרי שנולד… בטוח שאז הפילון דחף, משך, הזיע ועשה הכול כדי להשתחרר, אבל לשווא! היתד הייתה חזקה ממנו. עד שהגיע היום, יום איום ונורא בחייו של הפילון, שבו השלים עם  חוסר האונים שלו ונכנע לגורלו.

הפיל והיתד ליוו אותנו בהגיית הערב, וילוו אותנו בדברי הפתיחה –

כשפרויד פיתח את הפסיכואנליזה, הייתה חלוקה ברורה בין המטפל והמטופל, המטופל יעלה את האסוציאציות החופשיות, שהן השער ללא מודע, והפסיכולוג יפרש. לשם כך רצוי שהמטפל יהיה לוח חלק, על מנת שלא ישפיע ולא יתערבב באסוציאציות החופשיות של המטופל.

ואילו היום, אחת התפיסות המרכזיות היא האינטר–סוביקטיביות. אוגדן, אחד התיאורטיקנים המרכזיים בגישה זו, אמר "הפסיכואנליזה, הן כתהליך טיפולי והן כמערכת של רעיונות, מתפתחת כצורת שיח בין סובייקטים, שכל אחד מהם מפרש את תוצריו שלו ואת אלו של האחר". עבור אוגדן ותיאורטיקנים נוספים, ההעברה והעברה נגדית כבר לא היו מכשול עוד, אלא להיפך, הכרה בדיאדה מטפל – מטופל אשר נוצרת כל פעם מחדש, בכל דיאדה ובכל רגע נתון, ובזכות זה מייצרת שלישי חדש.

בעוד תחומים רבים , ניתן לראות כיצד יחסי הכוחות בין בעל הידע, לבין מי שאינו יודע, משתנים. בעבר המורה היה , החכם, בעל הידע ובעל הסמכות. מה שהקנה לו את מעמדו ואת הסמכות היה הידע, אשר היה נחלתו הבלעדית ובידו היה להנחיל זאת לתלמידיו. ואילו היום , הידע, כידע קונקרטי ואינפורמטיבי הוא נחלת הכלל, וכל החפץ יכול בתנועת אצבע להגיע אליו. המורה צריך למצוא מקורות אחרים על מנת לבנות את סמכותו.

מדובר בתהליך שנמשך לאורך כבר כמה מאות, אולי מאז המהפכה התעשייתית, וממשיך ומלווה את ימינו אנו. התעשיה, עולם העבודה, ההתמקצעות, בתהליך השתנות מתמיד.

יחד עם היחלשות הידע, יש תחושה שגם דברים אחרים, שהיו ברורים, הופכים לגמישים, נזילים: מבנה, הגדרות, תפקידים, מוסכמות.

ובחזרה למשל – מהי היתד? הידע? הידיעה? המבנה? מתי היתד משרתת אותנו – נותנת בסיס משותף – ומתי אנחנו משרתים אותה, אולי אפילו בלי לדעת ולראות?

האם טיפול הוא עדיין טיפול אם הוא מתרחש באינטרנט ? ללא גבולות הסטינג של חדר וכורסה?

כשעבודה נעשית מהבית, ללא סטינג של נוכחות משותפת בתוך מרחב אחד, מה משתנה?

האם מורה / מנהל הוא עדיין מורה, או מנהל כשתלמידיו / הכפופים לו, יודעים אינפורמציה רבה יותר ממנו ? מה יאפשר לו להיות מורה / מנהל ?

האם לוותק, ניסיון, יש עדיין משמעות, כשמופיע דור צעיר שיש ביכולתו להבין, להשיג מידע, ולהתנהל בעולם בזריזות ובמיומנות רבה יותר?

כשהתחלנו לעבוד על ערב הלמידה ועסקנו בחשיבה שהובילה לבניית ערב זה, מצאנו עצמנו משתפים בחוויות שכל אחד ואחת מאיתנו עוברים ועוברות בארגונים בהם אנו עובדים, מהר מאד ראינו כי אנו "שייכים לדור האחר", האם מדובר בדור שמאבד את הרלוונטיות שלו, את הסמכות הפנימית , או את יכולת הניהול וההובלה ? האם אנחנו הפיל שנשאר קשור ליתד, כשהיתד כבר לא באמת מה שמקבע את הפיל?

כשהיתד כבר לא מקבעת, כשהכל משתנה, מה נשאר קבוע?

אנו מתבוננים על מבנה, ורואים כי הוא משתנה, העבודה יכולה להעשות באון-ליין, מהבית, מפגש יכול להתקיים באופנים שונים ולא רק פנים אל פנים, ועולה השאלה , האם הגדרה של סטינג, מבנה, יכולה להשתנות והמהות הפנימית תשאר בעינה ?

ובחזרה אל הפיל שלנו – איפה נמצא הכח? אצל היתד, או אצל הפיל, שאינו מכיר בכוחו?

בתנועת הכח, ניתן להתבונן גם דרך משל זה, כשהפיל היה קטן, היתד אליה היה קשור קיבעה אותו במקום, וביחסי הכוחות היתה חזקה ממנו, כשגדל, למעשה יחסי הכוחות השתנו , אך הוא נשאר מקובע ליתד, רק כי לא הכיר בתנועה של הכח מהיתד אליו. נחזור להתבונן במקומו של המורה, הכח והסמכות שניתנו לו מעצם היותו בעל הידע, השתנו, ויש תנועה של הידע ממנו אל תלמידיו, האם זו גם תנועה של הכח? מתי המורה (כמשל) נשאר כבול ליתד? בעוד תלמידיו נעים באופן חופשי בעולם? ומתי הוא היתד עצמה, וסביבה מתרחשת תנועה מתמדת כשהיא מהווה את המרכז המאפשר את התנועה?

בבניית מבנה הערב מצאנו את עצמנו שוב חוזרים למבנה המסורתי, לדיון בקבוצות קטנות ומליאה. נסינו לחשוב אחרת, ומצאנו עצמנו חוזרים שוב ושוב לאותו מבנה. האם אנו מקובעים ואין ביכולתנו לחשוב "מחוץ לקופסה", האם אנו חוששים משינוי המסורת, ממרד בקיים? ואולי דווקא הסטינג הקבוע, הוא לא רק היתד המקבעת, אלא זו המאפשרת השתנות ויצירתיות ?

ונחזור לדבריו של אוגדן על הפסיכואנליזה "המתפתחת כצורת שיח בין סובייקטים, שכל אחד מהם מפרש את תוצריו שלו ואת אלו של האחר", ונשאיל אותם לצורך התבוננות על עולם העבודה. האם בשיח בין סובייקטים, יחסי מרות , סמכות וכח נשארים יציבים, או בתנועה גם הם, וכתוצאה מכך הכל נתון לשאלות והגדרות מחודשות? האם יש יתד נאמן ? ואם כן איך מתרחשת קביעות במציאות משתנה?

הערב, בעזרתו של אהרון אהרון, לשעבר מנכל רשות החדשנות ומנכל אפל ישראל, שיביא בפנינו כיצד הוא רואה לאורך השנים את השתנות הכוח, הסמכות והגדרות תפקידים בארגונים, נפתח מרחב משותף להתבוננות בשינויים אלה ובתנועתם בארגונים ובחברה.

מילות סיכום:

אנחנו לקראת סיום המפגש ורק רציתי לציין כמה נקודות –

  • אהרון אהרון ציין שבעולם ההייטק לא היה צורך להניע את העובדים בכוח או בכפייה ומשימתו של המנהל היא לאתגר את העובד והתוצאות בהתאם. אני הייתי מוסיף לא רק לאתגר אלא גם להקנות לו תחושת ערך ומשמעות. זה נכון שערך עצמי הוא בין היתר תוצאה של עמידה באתגרים אבל כולל עוד מרכיבים חשובים אחרים. אני חושב שבאופן כללי זה נכון לא רק בעבודה אלא גם במשפחה, בקבוצות חברים, בזוגיות – האדם מחפש תחושת ערך ומשמעות לחיים שלו. וזה מה שצריך להעסיק את ההנהלה – איך מעניקים לעובדים תחושת ערך ומשמעות. מבחינה זאת אנחנו רואים איך המנהלים נעים על הרצף מהכיוון של מנהלים לכיוון של מדריכים.  
  • נזכרתי בשירו המפורסם של בוב דילן – The times they are changing וחשבתי – האמנם? רובנו עדיין נוסעים במכוניות על דלק. הבסיס נשאר אותו בסיס. אחד הדברים שעלו בשיחות היום הוא, שאמנם הרבה דברים השתנו בשנים האחרונות (בזכות הטכנולוגיה, בשל הקורונה, וחלק בשל תפיסת העולם של הדור הצעיר) והייתה תחושה שיש בארגונים שינוי תפיסתי בכוח, בסמכות ובהגדרות אבל בא המשבר הכלכלי והראה לנו שהדינמיקה הבסיסית נשארה: הכוח נשאר אצל הבעלים/המעביד. והמטרה של בעלי הכוח בסופו של דבר היא להרוויח. אנחנו רואים את זה בצורה קיצונית במה שקרה עם גוגל לאחרונה – לכאורה ארגון פרו עובדים – משכורות מטורפות, שולחנות פינג פונג, מסעדות גורמה, טיפולים מכל מיני סוגים ועוד אבל לאחרונה פיטרו 12000 עובדים במייל מהיום להיום. סגרו להם את ההרשאות בלילה. זה נעשה בצורה מנוכרת וכוחנית מבלי בכלל להתחשב בעובדים עצמם. אני חושב שזה קיצוני מדי תנועת המטוטלת הזאת, ועלינו להתמודד עם האתגר איך אנחנו גורמים למעבידים להשתמש בכוח בצורה מתונה. לדעתי הדרך היא להעלות את העניין הזה למודעות. אז נהיה אנושיים יותר בשימוש בכוח.
  • מהצד השני יש את העובדים שבשנים האחרונות התרגלו לעבוד במבנים כמעט דמויי אנרכיה – בבתי קפה, מהבית, על החוף במקסיקו או בתאילנד, בלי הגדרה או יכולת לפיקוח על שעות העבודה. אנרכיה מוגדרת כסדר בלי חוק. בלי כפייה. איפה יכול להצליח רעיון נשגב שכזה? זה תלוי בבשלות של האנשים – כמה הם מונעים מפחד או מאהבה ואכפתיות. איך פותרים קונפליקטים שנוצרים בארגון – למשל האם ההחלטות צריכות להתקבל פה אחד? שוב, זה תלוי בבשלות של האנשים. אנחנו רוצים שהמוטיבציה תנחה את העובד אבל זה לא תמיד אפשרי. וזה אולי המקום שבו אנחנו כיועצים או כמנהלים צריכים להיכנס לתמונה.   
  • ברצוני להודות לאהרון אהרון על הרצאה מרתקת. למנתבות – שירי, ענת ואושרת על ההירתמות למאמץ. לרפאל המקסימה, לצוות ערבי הלמידה נרית, כרמית ומירי, לצוות ההיגוי ולכולכם על שיצאתם מהבית והגעתם לכאן הערב. נתראה במפגש הבא שיערך בזום    

שתפו את הפוסט ברשת!
רק משתמשים רשומים יוכלו לצפות בו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

144 מחשבות על “חומרים מערב למידה "יתד נאמן – האמנם? התבוננות על השתנות כוח, סמכות והגדרות בעולם הארגוני", ינואר 2023”

  1. צוות ערבי הלמידה, תודה רבה!
    הדברים שכתבתם והבאתם כאן מרתקים ומעוררי מחשבה.
    צר לי שהפסדתי את מרכז הערב- ההרצאה והעיבוד בקבוצות.
    אוסיף שגם מתוך חווייתי ונסיוני, הסמכות ה'ישנה' מתפרקת לאט מכוחה – בעיני זהו תהליך חיובי (בגדול), שמחזיר את הכוח לאנשים, ויתכן שאין דרך אחרת לעשות זאת מלבד לעבור דרך שלב של אנרכיה..
    מנחשת (ומקווה) שהסמכות החדשה תהיה כזו שתצליח לתת לעובדים חופש ומרחב פעולה יצירתי (אלמנטים אינדבידואליים), ובו זמנית לפעול בידיעה שהם בלתי נפרדים מהכלל (אלמנטים של מחוברות ואחריות כוללת).
    לשם כך יש צורך במנהיגות שתצליח להחזיק את הניגודים הללו באופן דיאלקטי.. ולתת לתהליך עצמו משמעות.
    מירב

  2. פינגבאק: letairis and tadalafil

  3. פינגבאק: best essay writing services

  4. פינגבאק: help with writing essays for college applications

  5. פינגבאק: need help with essay writing

  6. פינגבאק: analysis essay help

  7. פינגבאק: essay writting services

  8. פינגבאק: professional essay writer

  9. פינגבאק: admission essay editing service

  10. פינגבאק: easy essay writer

  11. פינגבאק: best writing service reviews

  12. פינגבאק: sukhumvit pharmacy viagra

  13. פינגבאק: pantoprazole online pharmacy

  14. פינגבאק: online pharmacy xanax cheap

  15. פינגבאק: internet pharmacy manitoba

  16. פינגבאק: how well does tadalafil work

  17. פינגבאק: cheap viagra online canada

  18. פינגבאק: redtube cialis

  19. פינגבאק: tadalafil reviews

  20. פינגבאק: cheap viagra overnight

  21. פינגבאק: viagra tablets in india online

  22. פינגבאק: cheap viagra online india pharmacy

  23. פינגבאק: cialis not working anymore

  24. פינגבאק: cialis tadalafil online

  25. פינגבאק: viagra 100mg price in usa

  26. פינגבאק: where to buy genuine viagra online

  27. פינגבאק: can you buy sildenafil without a prescription

  28. פינגבאק: how to take liquid tadalafil

  29. פינגבאק: cialis manufacturer coupon free trial

  30. פינגבאק: sildenafil 25 mg tablet

  31. פינגבאק: claritin pharmacy

  32. פינגבאק: buy tadalafil without prescription

  33. פינגבאק: canadian drugstore viagra

  34. פינגבאק: cheapest cialis canada

  35. פינגבאק: sildenafil 2 mg cost

  36. פינגבאק: sildenafil online paypal

  37. פינגבאק: best buy viagra online

  38. פינגבאק: how to buy viagra from india

  39. פינגבאק: can you order viagra online

  40. פינגבאק: buying generic cialis online safe

  41. פינגבאק: buy 5mg cialis online

  42. פינגבאק: cialis generic

  43. פינגבאק: tadalafil without prescription

  44. פינגבאק: flagyl hiivatulehdukseen

  45. פינגבאק: can you drink with sulfamethoxazole

  46. פינגבאק: gabapentin crush

  47. פינגבאק: valtrex excretion

  48. פינגבאק: tamoxifen acs

  49. פינגבאק: can i take pregabalin after drinking alcohol

  50. פינגבאק: lisinopril werkingsduur

  51. פינגבאק: metformin muskelvärk

  52. פינגבאק: edemann furosemide

  53. פינגבאק: rybelsus 1 mg

  54. פינגבאק: semaglutide oral tablet price

  55. פינגבאק: is rybelsus as effective as ozempic

  56. פינגבאק: prozac or zoloft

  57. פינגבאק: flagyl harmful

  58. פינגבאק: gabapentin serumspiegel

  59. פינגבאק: keflex for cyst

  60. פינגבאק: paxlovid escitalopram

  61. פינגבאק: bactrim vs cephalexin for uti

  62. פינגבאק: what happens if i accidentally take 2 fluoxetine

  63. פינגבאק: amoxicillin tooth staining

  64. פינגבאק: what happens when you drink alcohol while taking cymbalta

  65. פינגבאק: does duloxetine cause dry mouth

  66. פינגבאק: highest dosage of lexapro

  67. פינגבאק: a azithromycin and alcohol

  68. פינגבאק: sildenafil 50 coupon

  69. פינגבאק: cephalexin vs bactrim

  70. פינגבאק: is ciprofloxacin a sulfa drug

  71. פינגבאק: alcohol with bactrim

  72. פינגבאק: does bactrim treat uti

  73. פינגבאק: diclofenac sod dr 75 mg tablet

  74. פינגבאק: cozaar 50 mg side effects

  75. פינגבאק: desmopressin oral ddavp

  76. פינגבאק: flomax dosages available

  77. פינגבאק: ezetimibe class action

  78. פינגבאק: getting of effexor

  79. פינגבאק: depakote hair loss

  80. פינגבאק: diltiazem er 180mg

  81. פינגבאק: augmentin dosage for children

  82. פינגבאק: flexeril and ibuprofen

  83. פינגבאק: citalopram reviews for anxiety

  84. פינגבאק: efficacy of contrave

  85. פינגבאק: how long does it take for amitriptyline to work

  86. פינגבאק: aripiprazole 5 mg side effects

  87. פינגבאק: what is aspirin for

  88. פינגבאק: allopurinol interactions

  89. פינגבאק: pure ashwagandha

  90. פינגבאק: dosage for celebrex

  91. פינגבאק: how long does it take buspar to work

  92. פינגבאק: augmentin dose for sinusitis

  93. פינגבאק: is robaxin a muscle relaxer

  94. פינגבאק: remeron for appetite dose

  95. פינגבאק: abilify brand name

  96. פינגבאק: repaglinide and glyburide

  97. פינגבאק: semaglutide 80 units

  98. פינגבאק: protonix dosage

  99. פינגבאק: actos reglamentarios+concepto

  100. פינגבאק: acarbose anvisa

  101. פינגבאק: para que es sitagliptin

  102. פינגבאק: stromectol for sale

  103. פינגבאק: synthroid types

  104. פינגבאק: long term effects of spironolactone

  105. פינגבאק: voltaren cream prescription

  106. פינגבאק: can tizanidine cause weight gain

  107. פינגבאק: how to wean off venlafaxine 75 mg

  108. פינגבאק: tamsulosin hydrochloride price

  109. פינגבאק: difference between sildenafil and tadalafil

  110. פינגבאק: levitra coupon 2015

  111. פינגבאק: cialis online pills

  112. פינגבאק: tadalafil from nootropic review

  113. פינגבאק: diplomat pharmacy lipitor

  114. פינגבאק: levitra 30 day free trial

  115. פינגבאק: sildenafil and adderall

  116. פינגבאק: cialis us pharmacy online

  117. פינגבאק: cialis tadalafil 10mg tablets

  118. פינגבאק: can i buy viagra online in india

  119. פינגבאק: stromectol over the counter

  120. פינגבאק: vardenafil canadian pharmacy

  121. פינגבאק: ivermectin uk buy

  122. פינגבאק: stromectol 3 mg tablet

  123. פינגבאק: stromectol pill for humans

  124. פינגבאק: buy generic viagra online without prescription

  125. פינגבאק: buy stromectol online uk

  126. פינגבאק: vardenafil generic alternative

  127. פינגבאק: stromectol 3 mg dosage

  128. פינגבאק: tadalafil without a doctor prescription

  129. פינגבאק: gabapentin 100mg para que sirve

  130. פינגבאק: augmentin drug class

  131. פינגבאק: gabapentin and lyrica together

  132. פינגבאק: trazodone morning wood

  133. פינגבאק: how long after doxycycline can i drink alcohol

  134. פינגבאק: cephalexin capsules

  135. פינגבאק: amoxicillin dosage chart by weight for adults

  136. פינגבאק: clomid vs nolvadex pct

  137. פינגבאק: how much will 5 mg lisinopril lower blood pressure

  138. פינגבאק: ampicillin 500mg là thuốc gì

  139. פינגבאק: prednisone 20 mg para que sirve

  140. פינגבאק: provigil tablets 100mg

  141. פינגבאק: metformin pill

  142. פינגבאק: valacyclovir for cold sore

  143. פינגבאק: can you drink while taking keflex

  144. פינגבאק: how long should i take ciprofloxacin 500mg for uti

לתגובה

אולי יעניין אתכם גם

פוסט קהילה

בין המערכת הרוטטת לאישי ולקהילה

המערכת רוטטת, האישי מתערער. המקף מצליח להפריד עבור אלו שבוחרים שלא להיות מושפעים מהרטט של המערכת אבל מצמיד צימוד קשיח את האחרים. הפרט והאישי מוצפים.

פוסט קהילה

כנס קהילה 2022- מחשבות בעקבות

הכתוב מטה אינו סיכום הכנס ולא נכתב בשם צוות הכנס אלא מהווה את עמדתי בלבד יום לפני פתיחת הכנס פרצה שריפה בהרי ירושלים, בדרכי לקיבוץ

נגישות

תנאי שימוש באתר

קהילת הבוגרים

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.